Training on Creating Canva and Google Forms as Learning Media for STOK Bina Guna Students
Keywords:
Canva, Goole forms, Physical EducationAbstract
Background
This community service is to provide training to STOK Bina Guna students on the use of canva and google form as learning media. Google Form is used in conducting or planning surveys, or assessments and collecting other information, while canva is to provide knowledge in making presentations, posters or logos for the purpose of selecting learning media that can be used for free through canva. Based on the results of observations, it was found that STOK Bina Guna students have low knowledge and skills in making google forms and canva.
Objectives
The aim of this activity is to improve students' abilities in creating learning media using the Canva and Google Form applications.
Methods
The methods used in this community service activity were presentations (lectures) and hands-on practice using Google Forms and Canva. The participants were 132 students from the 2022 intake, all from STOK Bina Guna..
Results
The results of the community service show an increase in the knowledge and skills of STOK Bina Guna students in creating Canva and Google Forms that can be used as learning media.
Conclusion
Helping students to make it easier for them to create learning media.
References
Ardiya, A., Syahfutra, W., Pahmi, P., Wibowo, A. P., Niah, S., & Febtiningsih, P. (2018). Pelatihan penggunaan Mendeley untuk referensi dalam menulis karya ilmiah bagi guru SMA Handayani Pekanbaru. Jurnal Pengabdian UntukMu NegeRI, 2(2), 35–39.
Arini, N. W., Mulyawati, I., & Polina, L. (2022). Pelatihan Media Pembelajaran Canva dan Padlet bagi Guru SD di SDN Pulogebang 09 Pagi. Selaparang: Jurnal Pengabdian Dan Masyrakat Berkemajuan, 6(1), 170–174.
Arisah, N., Mila, N., Alisyahbana, A. N. Q. A., & Hasan, M. (2021). Efektivitas pemanfaatan Canva sebagai media pembelajaran daring. Prosiding Penelitian Pendidikan Dan Pengabdian 2021, 1(1), 181–188.
Awira, Yudha Prawira, A., Dariyanto, & Sari Pujayanah, I. (2022). Pelatihan Mengembangkan Evaluasi Pembelajaran Inovatif Menggunakan Google Form, Kahoot dan Quizzis di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ, 9(1), 112–119. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/ppkm.v9i1.2173
Cahyani, T., Rijal, K., Prasodjo, H., & Amalia, R. (2022). Pembuatan Aplikasi Smadita ASEAN School sebagai Media Pembelajaran ASEAN di SMA Diponegoro Tumpang Kabupaten Malang Making the Smadita ASEAN School Application as an application ASEAN Learning Media at Diponegoro High School Tumpang Malang Regency. Jurnal Abdimas (Journal of Community Service), 4(1), 40–48.
Malalina, & Yenni, R. F. (2018). JURNAL CEMERLANG : Pengabdian pada Masyarakat. JURNAL CEMERLANG : Pengabdian Pada Masyarakat, 1(1), 58–70. https://doi.org/https://doi.org/10.31540/jpm.v1i1.159
Mansyur, U., Alwi, E. I., & Akidah, I. (2022). Peningkatan Keterampilan Guru dalam Memanfaatkan Google Form sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Nuansa Akademik, 7(1), 23–34.
Rifki, A. M., Sari, W., & Karmila, M. (2020). Analisis Kebijakan Pendidikan Terkait Implementasi Pembelajaran Jarak Jauh pada Masa Darurat Covid 19. Jurnal Mappesona, 3(2), 1–13.
Rodrigues, E., Knight, R. C., & Ciota, R. (2017). Collaborating for metadata creation on digital projects: using Google Forms and Sheets. Library Hi Tech News, 34(8), 20–23. https://doi.org/https://doi.org/10.1108/LHTN-08-2017- 0056
Satriani, I., Resmini, S., & Rafi, M. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva sebagai Media Pembuatan Bahan Ajar dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Abdimas Siliwangi, 4(2), 335– 343.
Septiawan, F. (2020). Efektivitas Penggunaan Google Form dalam Pembelajaran Daring pada Mata Pelajaran Pemeliharaan Mesin sepeda Motor di SMK Negeri 1 Koba. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 7(2), 129–135.
Siswoyo, H., Suyitno, S., & Marlikan, M. (2012). Kontribusi Kinerja Mengajar Dosen Dan Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa. Erudio Journal of Educational Innovation, 1(1).
Suryadi, A., Rosa, N. M., & Suaedah, S. (2020). Pelatihan Penggunaan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran dan Google Form untuk Pembuatan Soal. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 1, 176–184.
Wijayanti, R., Yusron, R. M., & Novitasari, A. T. (2020). Pelatihan Pembuatan Google Form bagi Guru SD Sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Jarak Jauh ( PJJ ) Masa Pandemi. Jurnal Publikasi Pendidikan, 10(3), 182–188.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eka Abdurrahman, Meria Zega , Muhammad Adib Pidanto , Mhd. Alvin Syahri (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

